Лого на център БРАВО - голям размер

Двуезичието е сила, която развива мозъка. Вижте как, според учените.

Двуезичието е сила, която развива мозъците
Споделете:
Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on telegram
Telegram

Двуезичието е сила, която развива мозъка.

автор Христос Пляцикас – преподавател по когнитивна психология в Университета в Кент

Има все повече доказателства, че двуезичието може да повлияе на начина, по който мозъкът работи. По-възрастните хора ползвали два езика през целия си живот демонстрират по-добри познавателни умения в задачи, които изискват добра приспособимост към променлива среда. Тези способности са най-силно изразени при двуезични хора, които говорят два езика в ежедневието си в продължение на много години, в сравнение с тези, които говорят втори език, но не го използват често. Това  изследване подчертава структурните подобрения на мозъка, наблюдавани при двуезични хора, които са се потопили напълно в  два езика.

Двуезичието засяга структурата на мозъка, включително и двата основни вида мозъчна тъкан – сивото вещество и бялото вещество. Невроните в нашия мозък имат две различни анатомични характеристики: техните клетъчни тела, където се извършва цялата обработка на информацията, мисленето и планирането, и връзките между тях, които са основните пътища, свързващи мозъчните области и прехвърлящи информация между тях. Клетъчните тела са организирани около повърхността на мозъка – сивото вещество – а всички връзки се събират от долу в бялата материя.

Ние го наричаме бяла материя, защото са обвити в мастен слой – миелин, който осигурява по-добра невронна комуникация – начинът, по който информацията се пренася из мозъка. Миелинът функционира като “изолация”, която предотвратява изтичането на информация по време на трансфера.

Езиковото обучение както е и в курсовете по английски език например, преструктурира мозъка

Доказано е, че двуезичието увеличава обема на сивото вещество в няколко области на мозъка, които обикновено са свързани с изучаването и обработката на езика. Тези ефекти показват, че мозъкът е способен да се преструктурира в резултат на изучаването на допълнителен език, но също и като отговор на важната задача за жонглирането между два езика – като при използването на единия език, се потиска другия във всеки един момент.

Тази задача с жонглирането поставя особени познавателни изисквания за двуезичните, които не се отнасят до едноезичните хора. За да се справят с допълнителната информация успешно, пътищата в бялото вещество на двуезичните мозъци, трябва да станат по-ефективни.

Двуезичието прави мозъците по-ефективни

Един от начините бялото вещество да стане по-ефикасно е да увеличи „изолацията” – миелина, за да направи прехвърлянето на информация по-бързо и с по-малко загуби. Доказано е, че двуезичните хора притежават повишена цялостност и дебелина на миелина – резултат известен като „миелинизация” – в сравнение с едноезичните. Някои изследователи дори са предположили, че опитът от двуезичието през целия живот запазва миелинизацията (или целостта) на бялото вещество от естественото влошаване поради стареенето.

Въз основа на тези предположения, това изследване проучи дали подобни ефекти върху бялата материя ще се наблюдават при „късни“ двуезични хора, в сравнение с едноезичните от една и съща възраст и образование. Определихме „късни двуезични” като хора, които са изучавали втория си език на около 10-годишна възраст. Съществуващите изследвания показват, че те също имат промени в структурата на бялото вещество по време на обучението по втори език, но те изчезват, ако вторият език не се използва активно.

Какво се случва с бялата материя

Тествахме 20 млади двуезични със средна възраст 30-годишна възраст, които са живели в Обединеното кралство най-малко 13 месеца и са били висококвалифицирани и активни потребители на английски като втори език, но не са преминали никакво езиково обучение по това време. С други думи, нашите участници бяха млади, висококвалифицирани „потопени в английския“ двуезични. Те бяха сравнени с 25 едноезични на същата възраст и образователно ниво.

Сканирахме и сравнихме двете групи с техниката на ядрено-магнитния резонанс.

Предишни изследвания показват, че „късните двуезични“ показват промени в структурата на сивото вещество. Така че прогнозирахме, че влиянието на езиковото потапяне ще бъде подобно и при бялата материя за нашите двуезични.

И точно това е, което открихме: нашите двуезични хора демонстрираха по-голяма цялостност на бялата материя в редица области на мозъка, свързани с езиковата обработка. Това съответства като ефект върху мозъка при всички активни двуезични.

Потапянето в два езика е от ключово значение

Нашите констатации подкрепят идеята, че двуезичието “променя” мозъка, но също така предполагат, че двуезичното потапяне е решаващ фактор в процеса. С други думи, възможно е по-доброто запазване на структурата на мозъка, да е просто ефект на непрекъснатото използване на два езика, а не само на ранното усвояване на езика или двуезичието през целия живот.

В резултат на това положителните ефекти на активното двуезичие върху структурата на бялата материя в мозъка изглеждат независими от периода като възраст, на курсовете по английски език, например.

За това Браво Център ви приканва да се записвате на курсове по английски език, не само защото е полезен за общуването ви, а и защото развива и съхранява мозъка.

Двуезичието е сила, която развива мозъците

https://bravocenter.bg/

Оставете Коментар

За Нас

Вярваме, че ученето на Английски езник може да е лесно и забавно! Затова нашите ученици получават едно по-различно обучение. Вече над 20 години се стремим да помогнем на деца, младежи и възрастни да практикуват Английски с пълна увереност!

– Езиков Център BRAVO

Последвайте ни

Скорошни Публикации

Карта на Сайта

Социални Връзки

Последвайте ни в социалните медии, за да получавате най-новата информация от Браво Център.